Categorieën
Algemeen Duurzaam leven Geld

Black Friday

Ja, snel snel, de tijd is bijna om, koop NU nog je product met korting anders ben je te laat! Dit is je laatste kans, klik NU op de bestelknop voor je spijt krijgt! Deze goede aanbieding komt nooit meer terug, twijfel niet langer!

Zo mateloos irritant. Volledig misbruik makend van ons gevoel van urgentie en onze psychische zwakke plek, de gedachte korting te krijgen of mis te lopen. Korting, die in ongeveer de helft van de gevallen daadwerkelijk de beste prijs oplevert (maar in de andere helft dus niet). En waardoor Black Friday vooral voor kleine ondernemers helemaal geen voordeel oplevert.

Dus, ik kocht niets. Ik probeer altijd al zo min mogelijk te kopen. Alles is er al. En wát ik koop, probeer ik tweedehands te bemachtigen. Lukt dat niet of wil ik dat niet, dan lokaal. En lukt dat óók niet, dan via een kleine online ondernemer. En ja, wij betalen soms dus heel bewust iets méér dan de laagste prijs. Niet alles draait om geld. De nieuwe fiets komt van de lokale fietsenmaker, want wij vinden het óók fijn als we gewoon in onze eigen woonplaats terecht kunnen als er een reparatie nodig is. De winst op de aanschaf gunnen we hem dus ook. De paar tientjes die dat extra kost, ten opzichte van de laagste prijs op internet, kunnen we makkelijk besparen door geen spullen te kopen die we niet nodig hebben. Dat kan wél; onze druppel op de gloeiende plaat. Want we zijn met z’n allen sinds 1995 veel meer spullen gaan consumeren; we kopen bijvoorbeeld ongeveer 60% meer kleding en spullen voor in huis. Waarom mensen, waarom? Volgens de onderzoekers komt het waarschijnlijk doordat we vaker dan vroeger “voor de lol” naar de winkels gaan als we eigenlijk niets nodig hebben, en doordat ons brein het dus moeilijk vindt om verkooptrucs zoals Black Friday te negeren. Ik trap er ook nog vaker in dan me lief is: het beste is om gewoon weg te blijven uit de winkels als je niets nodig hebt.

Maar in 1995 had je dat in Nederland nog niet, “Black Friday”. Dus ik was nieuwsgierig. Het fenomeen is uit de Verenigde Staten overgewaaid, maar wat is dat nou eigenlijk: Black Friday? Nou, niets. Waar bijvoorbeeld Valentijnsdag nog gebaseerd is op een idee (dat van het vieren van de romantische liefde), is Black Friday niet meer of minder dan “de dag na Thanksgiving Day”. Wanneer veel Amerikanen vrij zijn en omdat Thanksgiving altijd een donderdag is, daardoor een lang weekend vrij hebben en van de gelegenheid gebruik maken om alvast hun kerstinkopen te doen.

Echt waar, Nederland? Hoe gênant. We nemen Black Friday over, de betekenisloze koopgootdag, maar dankzeggingsdag slaan we over. Nou, dat kan anders hoor. Bij deze neem ik me voor om volgend jaar een dankzeggingsdiner te organiseren voor familie en vrienden. Als het dan weer kan, dan hebben we genoeg om dankbaar voor te zijn.

Heb jij alle Black Friday aanbiedingen kunnen weerstaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *